OPIS REALIZACJI PROJEKTU
Dlaczego wybraliśmy nasz temat:
Wybraliśmy ten temat, ponieważ uznaliśmy, że jako mieszkańcy kraju i regionu, które są położone nad Morzem Bałtyckim, powinniśmy mieć o wiele szerszą wiedzę z zakresu tematyki morskiej. Pomyśleliśmy sobie, że przecież wspaniale jest mieszkać nad morzem, że wiele osób nam tego zazdrości i tak naprawdę jesteśmy z tego dumni. Chcieliśmy lepiej poznać warunki przyrodnicze morza, skarby ukryte w Bałtyku oraz poszerzyć naszą wiedzę na temat dobroczynnego wpływu morza na ludzi. Uznaliśmy, że dzięki temu również przyczynimy się do rozpropagowania informacji o morzu w naszym środowisku lokalnym.
Skąd czerpaliśmy informacje i materiały potrzebne do realizacji projektu:
Informacje czerpaliśmy z Internetu, zasobów biblioteki szkolnej i
pracowni przyrodniczej, wiedzy naszych nauczycieli i rodziców. Materiały
potrzebne do realizacji projektu często przynosiliśmy z domu, ale korzystaliśmy
również z materiałów dostępnych w szkole np. artykuły papiernicze, instrumenty
muzyczne.
Czy praca nad projektem była trudna?
Praca nad projektem nie była trudna. Na początku trochę się
baliśmy i nie bardzo wiedzieliśmy, co nas czeka, ale kiedy pani przedstawiła
nam zasady realizacji projektu, wybraliśmy obszar tematyczny oraz temat, nie mogliśmy
się już doczekać kolejnych zajęć. Sprawiały one nam dużą frajdę i satysfakcję.
Na każdym spotkaniu uczyliśmy się czegoś nowego i cieszyły nas widoczne efekty
naszej pracy. Czasami pojawiały się drobne trudności np. podczas budowy statków okazywało się, że brakuje nam jakiegoś materiału lub nie bardzo wychodzi nam gra na cymbałkach... Były to jednak drobiazgi, które nie psuły nam ani pracy ani humoru!
Jak radziliśmy sobie z problemami:
Problemy rozwiązywaliśmy wspólnie. Kiedy ktoś z nas potrzebował
pomocy, inni chętnie mu pomagali. Czasami zwracaliśmy się z zapytaniami do
naszej pani, która podsuwała nam możliwe rozwiązania, czuwała nad postępem
prac, zachęcała do samodzielności, wspierała i motywowała. Pomagali nam również inni nauczyciele np. pani od polskiego pomagała nam w redagowaniu wpisów na blogu, pani z informatyki dawała wskazówki do naszych prezentacji, pani z muzyki i plastyki doradzała jak rozpisać nuty i jak szybko nauczyć się grać na cymbałkach, jakie techniki zastosować przy tworzeniu prac plastycznych. Bardzo często
radziliśmy się siebie i ocenialiśmy na wzajem, co zmuszało nas do jeszcze
większego wysiłku. Nikt nie chciał być gorszy od innych.Byliśmy bardzo zmotywowani i wytrwale dążyliśmy do wyznaczonych celów. Najważniejsze było to,
że mogliśmy na siebie zawsze liczyć! W przygotowaniu materiałów do wykonania
kolejnych zadań pomagali nam również rodzice i rodzeństwo. Nigdy nie spotkaliśmy się z odmową!
Jak nam się pracowało w zespole - w jednej "drużynie":
Na pierwszych zajęciach podzieliliśmy się zadaniami i ustaliliśmy, kto za co będzie odpowiedzialny. Każdy pilnował swojej pracy i starał się wykonywać ją jak najlepiej. Czasami się spieraliśmy i wyrażaliśmy różne punkty widzenia, ale zawsze osiągaliśmy kompromis. Wiedzieliśmy jednak, że jesteśmy jednym zespołem i tak będziemy później oceniani. Dlatego pomagaliśmy sobie również nawzajem. Jeżeli zachodziła taka potrzeba, korzystaliśmy z rady i pomocy innych. Wszystkie ważniejsze decyzje podejmowaliśmy wspólnie. Byliśmy bardzo zaangażowani i czuliśmy, że możemy na siebie liczyć. Okazało się, że jesteśmy zgranym zespołem, rozumiemy się bez słów i naprawdę się lubimy!
Czego nauczyliśmy się dzięki realizacji projektu - jako zespół i poszczególne osoby:
Realizując projekt mogliśmy przede wszystkim ciekawie spędzić czas, lepiej się poznać i naprawdę polubić. Nauczyliśmy się pracować metodą projektu, współpracować w grupie, pozyskiwać informacje z różnych źródeł i sprawnie selekcjonować zgromadzony materiał. Zajęcia były dla nas okazją do rozwinięcia naszych kompetencji z dziedziny informatyki - tworzenie prezentacji multimedialnej, poszukiwanie informacji w Internecie, kompetencji matematycznych i technicznych - budowa statków, projektowanie i szycie strojów, w zakresie porozumiewania się w języku ojczystym - poprawne pod względem językowym i ortograficznym opisy na blogu, przetwarzanie informacji, wyrażanie własnych opinii i poglądów na zajęciach i podczas prezentacji efektów pracy. Uczestnicząc w projekcie poznaliśmy swoje słabe i mocne strony, odkryliśmy w sobie wiele talentów. Kamil i Adam zbudowali wspaniałe statki, Patrycja wykonała najładniejszą pracę origami i świetnie zagrała na cymbałkach, Weronika zadziwiła wszystkich grą na gitarze, Karolina jak prawdziwa krawcowa tworzyła strój dla Juraty. Okazało się, że potrafimy skoncentrować się na zadaniu,umiemy pokonać przeszkody, ocenić pracę swoją i innych oraz dzielić się z innymi nabytą wiedzą i umiejętnościami. Dzięki realizacji projektu lepiej się poznaliśmy i zaprzyjaźniliśmy jako zespół. Nie baliśmy się zaprezentować na forum szkoły i byliśmy z siebie dumni widząc zainteresowanie i podziw na twarzach naszych kolegów z innych klas.
W jaki sposób realizacja projektu wpłynęła na zainteresowanie tematyką morską:
Realizując projekt zrozumieliśmy, jakie znaczenie ma dla nas bliskość Morza Bałtyckiego i jakie korzyści możemy z dostępu do morza czerpać. Zdaliśmy sobie sprawę, że czyste i odpowiednio zagospodarowane wody są dla nas skarbem i dobrodziejstwem. Zrozumieliśmy, że my również jesteśmy za Bałtyk odpowiedzialni i także dzięki nam i naszej wiedzy kolejne pokolenia będą mogły się cieszyć pięknem Morza Bałtyckiego. Zorganizowaliśmy wycieczkę do Wejherowa, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach "Kaszubskie złoto": poznaliśmy legendy o powstaniu bursztynu, dowiedzieliśmy się, jak wygląda bursztyn bałtycki i mieliśmy okazję sami go poszukać w piasku z Morza Bałtyckiego. Biorąc udział w praktycznych zajęciach żeglarskich w Pucku zdobyliśmy nowe doświadczenia i umiejętności z zakresu edukacji morskiej, zrobiliśmy pierwszy krok w zdobywaniu praktyki żeglarskiej. Wyjazd ten zachęcił nas do kontynuowania przygody z żeglarstwem w przyszłości. W czerwcu zaplanowaliśmy szkolną wycieczkę do Łeby, gdzie chcemy zobaczyć ruchome wydmy, plażę i port rybacki. Na pewno latem częściej będziemy z rodzicami jeździć nad morze i korzystać z jego dobrodziejstw! A w przyszłym roku szkolnym chcielibyśmy zorganizować z naszą panią szkolne kółko przyjaciół Bałtyku.
Jak podzieliliśmy się zadaniami:
Na pierwszych zajęciach wybraliśmy lidera grupy, którym została Patrycja. Postanowiliśmy, że Patrycja będzie czuwała nad sprawną realizacją zadań i pilnowała, żebyśmy o niczym nie zapomnieli. Następnie wybraliśmy wspólnie obszar tematyczny i na zasadzie "burzy mózgów" wybraliśmy temat naszego projektu. Opracowaliśmy harmonogram działań i uzgodniliśmy podział obowiązków. Ustaliliśmy wszystkie kwestie organizacyjne: terminy realizacji poszczególnych zadań, formy prezentacji wyników, kryteria ocen. Ustaliliśmy w jaki sposób będziemy zbierać materiały, jakie zastosujemy metody pracy, w jaki sposób będziemy ze sobą współpracować, kto nam pomoże w realizacji niektórych zadań. Każdy na kartce zapisał swój zakres obowiązków. Dodatkowo dla każdego wydrukowaliśmy cały harmonogram zajęć. Wymieniliśmy się ze sobą i z naszą panią adresami mailowymi i uzgodniliśmy w jaki sposób drogą elektroniczną będziemy sobie przesyłać materiały i wiadomości.
Komu zaprezentowaliśmy efekty naszej pracy i czy prezentacja podobała się:
Czego nauczyliśmy się dzięki realizacji projektu - jako zespół i poszczególne osoby:
Realizując projekt mogliśmy przede wszystkim ciekawie spędzić czas, lepiej się poznać i naprawdę polubić. Nauczyliśmy się pracować metodą projektu, współpracować w grupie, pozyskiwać informacje z różnych źródeł i sprawnie selekcjonować zgromadzony materiał. Zajęcia były dla nas okazją do rozwinięcia naszych kompetencji z dziedziny informatyki - tworzenie prezentacji multimedialnej, poszukiwanie informacji w Internecie, kompetencji matematycznych i technicznych - budowa statków, projektowanie i szycie strojów, w zakresie porozumiewania się w języku ojczystym - poprawne pod względem językowym i ortograficznym opisy na blogu, przetwarzanie informacji, wyrażanie własnych opinii i poglądów na zajęciach i podczas prezentacji efektów pracy. Uczestnicząc w projekcie poznaliśmy swoje słabe i mocne strony, odkryliśmy w sobie wiele talentów. Kamil i Adam zbudowali wspaniałe statki, Patrycja wykonała najładniejszą pracę origami i świetnie zagrała na cymbałkach, Weronika zadziwiła wszystkich grą na gitarze, Karolina jak prawdziwa krawcowa tworzyła strój dla Juraty. Okazało się, że potrafimy skoncentrować się na zadaniu,umiemy pokonać przeszkody, ocenić pracę swoją i innych oraz dzielić się z innymi nabytą wiedzą i umiejętnościami. Dzięki realizacji projektu lepiej się poznaliśmy i zaprzyjaźniliśmy jako zespół. Nie baliśmy się zaprezentować na forum szkoły i byliśmy z siebie dumni widząc zainteresowanie i podziw na twarzach naszych kolegów z innych klas.
W jaki sposób realizacja projektu wpłynęła na zainteresowanie tematyką morską:
Realizując projekt zrozumieliśmy, jakie znaczenie ma dla nas bliskość Morza Bałtyckiego i jakie korzyści możemy z dostępu do morza czerpać. Zdaliśmy sobie sprawę, że czyste i odpowiednio zagospodarowane wody są dla nas skarbem i dobrodziejstwem. Zrozumieliśmy, że my również jesteśmy za Bałtyk odpowiedzialni i także dzięki nam i naszej wiedzy kolejne pokolenia będą mogły się cieszyć pięknem Morza Bałtyckiego. Zorganizowaliśmy wycieczkę do Wejherowa, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach "Kaszubskie złoto": poznaliśmy legendy o powstaniu bursztynu, dowiedzieliśmy się, jak wygląda bursztyn bałtycki i mieliśmy okazję sami go poszukać w piasku z Morza Bałtyckiego. Biorąc udział w praktycznych zajęciach żeglarskich w Pucku zdobyliśmy nowe doświadczenia i umiejętności z zakresu edukacji morskiej, zrobiliśmy pierwszy krok w zdobywaniu praktyki żeglarskiej. Wyjazd ten zachęcił nas do kontynuowania przygody z żeglarstwem w przyszłości. W czerwcu zaplanowaliśmy szkolną wycieczkę do Łeby, gdzie chcemy zobaczyć ruchome wydmy, plażę i port rybacki. Na pewno latem częściej będziemy z rodzicami jeździć nad morze i korzystać z jego dobrodziejstw! A w przyszłym roku szkolnym chcielibyśmy zorganizować z naszą panią szkolne kółko przyjaciół Bałtyku.
Jak podzieliliśmy się zadaniami:
Na pierwszych zajęciach wybraliśmy lidera grupy, którym została Patrycja. Postanowiliśmy, że Patrycja będzie czuwała nad sprawną realizacją zadań i pilnowała, żebyśmy o niczym nie zapomnieli. Następnie wybraliśmy wspólnie obszar tematyczny i na zasadzie "burzy mózgów" wybraliśmy temat naszego projektu. Opracowaliśmy harmonogram działań i uzgodniliśmy podział obowiązków. Ustaliliśmy wszystkie kwestie organizacyjne: terminy realizacji poszczególnych zadań, formy prezentacji wyników, kryteria ocen. Ustaliliśmy w jaki sposób będziemy zbierać materiały, jakie zastosujemy metody pracy, w jaki sposób będziemy ze sobą współpracować, kto nam pomoże w realizacji niektórych zadań. Każdy na kartce zapisał swój zakres obowiązków. Dodatkowo dla każdego wydrukowaliśmy cały harmonogram zajęć. Wymieniliśmy się ze sobą i z naszą panią adresami mailowymi i uzgodniliśmy w jaki sposób drogą elektroniczną będziemy sobie przesyłać materiały i wiadomości.
Komu zaprezentowaliśmy efekty naszej pracy i czy prezentacja podobała się:
Efektami naszej pracy pochwaliliśmy się na forum szkoły.
Najpierw
zorganizowaliśmy wystawę naszych prac i zaprosiliśmy uczniów młodszych
klas do ich obejrzenia. Nasi młodsi koledzy mogli wziąć do ręki statki,
zapoznać się z ich budową, zadawać nam pytania, na które chętnie
odpowiadaliśmy. Bardzo im się podobały nasze żaglowce i każdy chciał
choć przez chwilę je potrzymać. Następnie zorganizowaliśmy wspólnie z koleżankami i kolegami z drugiej grupy projektowej
2 - godzinne warsztaty dla uczniów naszej szkoły, na których przedstawiliśmy
efekty naszej kilkutygodniowej pracy. Opowiedzieliśmy, jak przebiegała
realizacja projektu, zaprezentowaliśmy nasze statki, makietę, gazetki
tematyczne, pokazaliśmy i omówiliśmy prezentacje multimedialne, słowa napisanej
przez nas piosenki wyświetliliśmy na tablicy multimedialnej i wspólnie
zaśpiewaliśmy szanty,przygotowaliśmy degustację sałatki śledziowej, a na końcu
przeprowadziliśmy quiz wiedzy i zwycięzcom wręczyliśmy drobne
nagrody. Wszystkim nasze warsztaty bardzo się podobały i zostaliśmy nagrodzeni brawami!
Pozdrawiamy znad Bałtyku! |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz